Subject: FW: Ettekirjutus ja VKS § 2'1 täitmata jäänud kohustuse täitmise nõudmine
From: "JM info Shared MB"
To: "JM info Shared MB"
Date: Mon, 29 Jan 2024 17:00:41 +0200

From: Helen Holtsman <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, January 29, 2024 10:01 AM
To: Illimar Pärnamägi <[email-masked]>; Mariann Salomets 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Ettekirjutus ja VKS § 2'1 täitmata jäänud kohustuse täitmise 
nõudmine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Palun Teil kaasa mõelda tekkinud küsimusele  ettekirjutuse tegemise 
võimalikkuse kohta vedelkütuse seaduse §2´1 lg 1 nõude täitmiseks.

Vedelkütuse seaduse (VKS)  § 2-1 seab kohustuse - kütuse müüja peab 
tarbimisse lubatud kütusele kalendriaasta arvestuses lisama 7,5 % 
biokomponenti. Kohustuse täitmise periood on kalendriaasta.

Maksu- ja Tolliamet on seisukohal, et kui kalendriaasta on läbi, siis 
kohustuse täitmiseks ettekirjutust ei saa teha. Puudub õiguslik alus 
kohustuse täitmist nõuda, sest täitmist ei saa nõuda tagantjärgi. VKS § 2'1 
kohustuse täitmine ei saa tuleneda üksnes haldusaktist (nt ettekirjutusest), 
samuti puudub alus lugeda peale 1.jaanuarit tarbimisse lubatud biokütust nn 
eelmise aasta kohustuse katteks ja mitte võtta seda 2024.a arvestuses 
arvesse.  Peale selle ei saa seda nõuda ka sel põhjusel, et kütus on juba 
tarbimisse lubatud ja sellele kütusele, mis on juba tarbimisse lubatud ei 
saa enam ka biokomponenti lisada.

Advokaadibüroost Cobalt valdkonnajuht Lembit Tedder esitas Makstu- ja 
Tolliametile seisukohaga, et isiku suhtes VKS § s 33'1 sätestatud 
väärteokoosseisu toimepanemise eest karistuse mõistmine ei vabasta 
vedelkütusemüüjat VKS § s 2'1 sätestatud kohustuse täitmisest. Teisisõnu, 
ootused järelevalveorganitele (MTA ja KeA), et nad nõuaks rikkujatelt VKS § 
2'1 kohustuse (tagantjärgi) täitmist.

Advokaadibüroo esindaja seisukoht on, et "kuivõrd karistusõiguse ja 
haldusõiguse ese ei kattu, on avalik-õigusliku kohustuse rikkumisega toime 
pandud süüteo puhul lubatav süüteomenetluse ja järelevalvemenetluse 
paralleelne toimetamine. Karistuse mõistmine kui riigipoolne reaktsioon 
süüteokoosseisu täitmisele ei vabasta õigussubjekti tema avalik-õiguslikest 
kohustustest, samuti ei välista vastava kohustuse hilisem täitmine 
süüteomenetluses karistuse mõistmist. Avaliku võimu kandja saab ka pärast 
karistuse määramist nõuda kohustuse täitmist ja kohaldada selleks ATSS § 4 
lg 2 kohaselt haldusõiguslikke sunnivahendeid, samuti esitada 
kriminaalmenetluses avalik-õigusliku nõudeavalduse rahalise kohustuse 
täitmiseks. Kuivõrd haldusõiguse sisuks ei ole isiku karistamine, ei riku 
pärast isiku karistamist tema suhtes järelevalvemenetluse toimetamine 
topeltkaristamise keeldu. Võimalust ja vajadust mõista isikule karistus ning 
samaaegselt teha isikule ettekirjutus ja kohaldada selle täitmiseks 
haldussunnivahendeid on seadusandja rõhutanud mh ATSSi seletuskirjas, 
selgitades, et on võimalik ja põhiseaduspärane rakendada üheaegselt 
haldussunnivahendit ja karistusõiguslikku rahatrahvi, samuti kohaldada 
haldussunnivahendeid korduvalt kuni ettekirjutuse täitmiseni (ATSS eelnõu 
seletuskiri, IX riigikogu, 458 SE, § 3 lg 2 ja § 4 lg 2 selgitused)."

Lembit Tedder hinnangul "puuduvad asjaolud, mis vabastaks isikuid VKS § 2'1 
kohustuste täitmisest, mistõttu oleks väär ja ebaõiglane mitte nõuda 
viidatus kohustuse täitmist."

Prof. J. Ginter on aga andnud samuti sellele küsimusele seisukoha, et 
ettekirjutuse tegemiseks on õigus. Lisan ka selle kirjale.

Minu seisukoht oleks Maksu- ja Tolliameti arvamusega sarnane. Olen nõus, et 
karistuse mõistmine ei ole küll takistuseks ettekirjutuse tegemiseks aga 
siiski kui ettekirjutusega tehtava kohustuse täitmise aeg on möödas ja 
tegelikult ka enam sellele kütusele ei saa lisada biokompionenti, siis ei 
saa seda kohustust ka tagantjärgi täita.

Otsisin ka Riigikohtu lahendeid aga ei leidnud. Peamiselt puudutavad need 
ettekirjutuse täitmise tähtaega.

Kas annaksite tagasisidet, et missugune oleks teie seisukoht selles 
küsimuses. Kas ettekirjutuse tegemine VKS § 2-1 lg 1 kohustuse täitmiseks on 
õigustatud pärast selle kohutuse täitmise tähtaja lõppu ehk siis nõuda 
täitmist tagantjärele uuel kohustuse täitmise perioodil.

Oleksin tänulik, kui saaksite vastata selle nädala jooksul.

Lugupidamisega

Helen Holtsman

Kliimaministeeriumi

Õigusosakond

53416604